Op 30 juni kwamen de Koplopers in Zuid- en Oost-Drenthe bij elkaar voor een tweede workshop, waarin de Duurzaamheidsagenda's met elkaar werden uitgewisseld. De bijeenkomst vond plaats in het inspirerende Rensenpark in Emmen.
We startten met een enthousiaste inleiding van Linda Meijer (van Green Drinks Emmen en nog veel meer) over het Rensenlab, een creatieve broedplaats in het vroegere nachtdierenverblijf in het Rensenpark, waar de komende tijd allerlei initiatieven worden ontwikkeld rondom de circulaire economie, met veel inzet van vrijwilligers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Nu zijn er al diverse activiteiten voor kinderen georganiseerd. Linda leidde ons ook rond in de (bloedhete) oude kas, die omgetoverd is in een creatieve speelplek, waar ook allerlei activiteiten plaatsvinden.
Uitwisseling DuOn-Agenda’s
Na een korte introductie van Jaap de Vries (DZyzzion / Koploperteam) op het programma en de bedoeling van de DuOn-Agenda, gingen de aanwezige Koplopers in tweetallen uiteen om hun agenda’s met elkaar te delen. Er is veel besproken. Teveel om hier op te noemen, maar enkele leerpunten die hieruit naar voren kwamen waren:
De DuOn-Agenda is een nuttige tool om de aanpak van duurzaam ondernemen te structureren en de voortgang meetbaar te maken. Dat helpt straks ook in de communicatie richting je stakeholders, die steeds vaker om duurzaamheid vragen. Ook zit er regelgeving aan te komen vanuit de EU over rapportageverplichtingen, die ook het MKB zal raken. Met de DuOn-Agenda ben je dan al een eind op weg.
Het is belangrijk om de medewerkers te betrekken en om commitment van de directie te hebben.
Als je het goed wilt oppakken, is het wel zaak dat een of meer medewerkers hiervoor tijd beschikbaar krijgen. Je doet het er niet zomaar even bij. Het is ook zaak om hiervoor mensen te zoeken die enthousiast zijn over duurzaamheid of bepaalde aspecten hiervan.
Het moet wel behapbaar blijven. Dus prioriteiten stellen is belangrijk.
Het vergt nog wel wat finetuning om de doelen, ambities en acties voldoende SMART te maken. Dat is wel belangrijk om de voortgang ook goed te kunnen meten.
Duurzaamheidscommunicatie
Jaap gaf vervolgens een korte uitleg over MVO/duurzaamheidscommunicatie. Waar let je op bij b.v. branding, marketing, interne communicatie en duurzaamheidsverslaglegging? Hoe zorg je voor een goed verhaal en hoe voorkom je greenwashing? Tot slot kregen de Koplopers een communicatieopdracht mee, waarmee ze hun eigen duurzame verhaal goed op een rij kunnen zetten. Daarmee kunnen ze hun stakeholders informeren, bijvoorbeeld via hun website, in offertes, aanbestedingen etc. De inzending is tevens de input voor de Koploperprijs die aan het einde van het project zal worden uitgereikt aan de Koploper met het meest overtuigende verhaal.
ZeroCO2
Tot slot vertelde Sanne Vogel van ZeroCO2 over hoe dit initiatief is ontstaan uit de deelname van Harrier Accountancy aan een eerder Koploperproject in Groningen en Koplopers en andere ondernemers kan helpen bij de praktische uitvoering van duurzaamheidsmaatregelen. Daarbij ligt de focus vooral op hoe je die maatregelen slim kunt financieren, uit eigen middelen, subsidies, fiscale regelingen of een combinatie daarvan. Maar er kan eveneens hulp worden geboden bij communicatie en rapportage. De komende tijd gaan het Koploperproject en ZeroCO2 meer samen optrekken in het Noorden, om zoveel mogelijk bedrijven te helpen om toekomstbestendig te worden.
Afsluiting
Het Koploperproject Zuid- en Oost-Drenthe zal in het najaar worden afgesloten met een openbaar event.
Comments